Verzendkosten, je bent ze liever kwijt dan rijk

Geschreven door: Kirsten_Bijlsma Geplaatst In: nieuws Datum: 2015-12-30 Kliks: 1492 Reacties: 0

Dit geldt zowel voor de koper als voor de verkoper. Maar wat doen we er mee? In deze blog vertel ik je alles over mijn kijk op verzendkosten en verzendtijden (voor 17.00 uur besteld, morgen in huis… of voor 22.00 uur?)

Bij veel webshop worden de verzendkosten boven een bepaald bedrag niet in rekening gebracht. ‘Fijn!’, denk je als koper zijnde. Natuurlijk, wie wil er nu betalen voor verzendkosten? Toch zijn het verborgen kortingen. De verkoper kan zijn product niet meer verkopen voor de prijs die er op staat, want er zijn kosten aan verbonden. 

Voor een standaard pakket ben je € 5,95 kwijt. Stel de webwinkelier geeft de verzendkosten boven de € 50,00 cadeau. Deze verkoper geeft dus meer dan 10% korting bij een bestelling van € 50,00. 


Toch vinden veel mensen het heel gewoon dat de verzendkosten gratis zijn, terwijl het eigenlijk best gek is. Je betaalt toch ook parkeergeld wanneer je de stad in gaat om te winkelen (en soms niet eens met iets thuis komt)? En dat vinden we heel gewoon.


Hoe is dit toch ontstaan? Naar mijn idee is het ontstaan door de mega concerns. Die mega concerns worden gefinancierd door grote investeerders. Daardoor kunnen zij een aantal jaar flink verlies draaien voordat ze eindelijk eens een keer wat winst maken. Zij kunnen het permitteren om verlies te draaien op o.a. de verzendkosten. 


Maar niet alle mega concerns gratis verzendkosten. Wanneer ik kijk naar een hele bekende webshop, die eerst als postorderbedrijf is begonnen, rekent deze de verzendkosten door aan de koper. Deze webshop draait ontzettend goed, dus eigenlijk heel logisch, toch?


Waarom zou ik als kleine webshop dan wél de verzendkosten vanaf een bepaald bedrag gratis doen? In het begin van Noozies wilde ik vooral de klanten tegemoet komen of wilde ik eigenlijk opboksen tegen de grote concerns. Ik heb me afgevraagd of mensen wel bij mij zouden kopen wanneer de verzendkosten zouden worden gerekend. 


Een half jaar later kom ik terug op de gratis verzending boven € 75,00. Mijn webshop gaat over de producten die er worden verkocht. Ik verkoop unieke producten van goede kwaliteit, waar ik je alles over kan vertellen. Met veel passie en toewijding run ik mijn zaak. Je kunt mij altijd bellen, mailen of via de social media een bericht sturen. Ik zal altijd voor de je klaar staan voor welke vraag of advies dan ook. Dát moet er voor zorgen dat je bij mij koopt en niet de gratis verzendkosten bij een mega concern waar je een factuurnummer bent!


O ja, dan nog een kleine opmerking over de verzendtijden. Er zijn een aantal plaatsen in Nederland waar een business point zit van een bezorgservice waar je tot middernacht je pakket kunt afleveren. Helaas moet ik het doen met voor 17.00 uur ingeleverd, dezelfde dag verstuurd (en vaak dus morgen in huis). Tussen 16.00 uur en 16.45 uur heb ik nog de tijd om je bestelling met veel zorg en liefde in te pakken en weg te brengen voor verzending. 


Vanaf 4 januari 2016 zal ik de gratis verzending boven € 75,00 uit het systeem halen, dus geniet er van, zolang het nog kan ;)


Heb je nog vragen en/of opmerkingen hierover? Ik hoor graag van je!